26 Nisan 2012 PERŞEMBE
|
Resmî Gazete
|
Sayı : 28275
|
KANUN
|
||
ORMAN KÖYLÜLERİNİN KALKINMALARININ
DESTEKLENMESİ VE
HAZİNE ADINA ORMAN SINIRLARI DIŞINA ÇIKARILAN
YERLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ İLE HAZİNEYE
AİT TARIM ARAZİLERİNİN SATIŞI
HAKKINDA KANUN
Kanun No. 6292 Kabul
Tarihi: 19/4/2012
BİRİNCİ
BÖLÜM
Genel
Hükümler
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Kanunun amacı; 31/8/1956 tarihli ve 6831 sayılı
Orman Kanununun 2 nci maddesi gereğince, Hazine adına orman
sınırları dışına çıkarılan yerlerin değerlendirilmesi, yeni orman alanlarının
oluşturulması, nakline karar verilen Devlet ormanları içinde veya bitişiğinde
bulunan köyler halkının yerleştirilmesi ve orman köylülerinin
kalkındırılmasının desteklenmesi ile Hazineye ait tarım arazilerinin satışına
ilişkin usul ve esasların belirlenmesidir.
(2) Bu
Kanun, 6831 sayılı Kanunun 2 nci maddesine göre Hazine adına orman
sınırları dışına çıkarılan yerler ile Hazineye ait tarım arazileri hakkında
uygulanır.
Tanımlar
MADDE 2 – (1) Bu Kanunun uygulanmasında;
a) 2/A
alanları: 6831 sayılı Kanunun 2 nci maddesinin birinci fıkrasının
(A) bendine göre Hazine adına orman sınırları dışına çıkarılan ve çıkarılacak
yerleri,
b) 2/B alanları:
6831 sayılı Kanunun 20/6/1973 tarihli ve 1744 sayılı Kanunla
değişik 2 nci maddesi ile 23/9/1983 tarihli ve 2896 sayılı,
5/6/1986 tarihli ve 3302 sayılı kanunlarla değişik 2 nci maddesinin
birinci fıkrasının (B) bendine veya kesinleşmiş mahkeme kararlarına göre
Hazine adına orman sınırları dışına çıkarılan ve çıkarılacak yerleri,
c) Emlak
vergi değeri: Taşınmazın, 29/7/1970 tarihli ve 1319 sayılı Emlak
Vergisi Kanununun 29 uncu maddesine göre belirlenen asgarî metre kare birim
değeri üzerinden hesaplanacak bedelini,
ç)
Güncelleme listesi: 21/6/1987 tarihli ve 3402 sayılı Kadastro
Kanununun ek 4 üncü maddesine göre düzenlenen ve 2/B alanlarından daha önce
kullanım kadastrosu yapılan yerlerin fiili kullanım durumlarını gösteren ve
tescil edilen listeleri,
d) İdare:
İllerde defterdarlıkları, ilçelerde malmüdürlüklerini,
e) Kadastro
tutanağı: 3402 sayılı Kanuna göre düzenlenen ve 2/B alanlarının fiili
kullanım durumlarını gösteren ve kesinleşen tutanakları,
f) Proje
alanı: 2/B alanlarını ve proje bütünlüğünü sağlamak amacıyla gerektiğinde bu
alanların dışında kalan yerleri de kapsayan ve sınırları Çevre ve Şehircilik
Bakanlığı, Toplu Konut İdaresi Başkanlığı veya ilgili büyükşehir ya da diğer
belediyelerce belirlenen ve Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca onaylanan
gecekondu veya kentsel dönüşüm projesi uygulanacak alanları,
g) Rayiç
bedel: Bu Kanun hükümlerine göre satılacak
taşınmazların 8/9/1983 tarihli ve 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu
veya 29/6/2001 tarihli ve 4706 sayılı Hazineye Ait Taşınmaz Malların Değerlendirilmesi
ve Katma Değer Vergisi Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun
hükümlerine göre tespit ve takdir edilen bedelini,
ğ) Satış
işlemleri: Peşin satışlarda bedelin tahsilinden ferağ dâhil diğer işlemlere,
taksitli satışlarda ise sözleşmenin düzenlenmesine kadar olan süreci,
h) TOKİ:
Toplu Konut İdaresi Başkanlığını,
ifade eder.
Tasarrufa
geçme
MADDE 3 – (1) Orman kadastro komisyonlarınca Hazine adına orman sınırları
dışına çıkartılan yerlerden;
a) 2/A
alanları, nakline karar verilen Devlet ormanları içinde veya bitişiğinde
bulunan köyler halkının kısmen veya tamamen yerleştirilmesi için Devlet
eliyle ihya edilerek bu halka devri ve yararlandırılması amacıyla Orman Genel
Müdürlüğünün,
b) 2/B
alanları, bu Kanun kapsamında değerlendirilmek üzere Maliye Bakanlığının,
tasarrufuna geçer.
(2) 2/A ve
2/B alanlarında bulunan taşınmazların tapu kütüklerinde 6831 sayılı Kanunun
2 nci maddesi ile aynı maddenin birinci fıkrasının (A) ve (B)
bentlerine göre orman sınırları dışına çıkartıldığı yönünde yer alan
belirtmeler, ilgisine göre Orman Genel Müdürlüğünün veya Maliye Bakanlığının
ya da idarenin talebi üzerine tapu idarelerince terkin edilir.
İKİNCİ BÖLÜM
Orman
Köyleri Halkının Nakli ve Yerleştirilmesi
Nakil,
kamulaştırma, ıslah, imar, ihya ve tescil işlemleri
MADDE 4 – (1) Devlet ormanları içinde veya bitişiğinde bulunan ve yerinde
kalkındırılmaları mümkün görülmeyen köyler halkının başvurusu üzerine veya
bulundukları yerlerden orman rejimi bakımından kaldırılmaları zorunlu bulunan
köyler halkının resen 2/A alanlarına, bu mümkün olmadığı takdirde diğer
yerlere kısmen veya tamamen nakline ve yerleştirilmelerine ilgili
bakanlıkların görüşü alınarak Orman ve Su İşleri Bakanlığının teklifi üzerine
Bakanlar Kurulunca karar verilir. Nakline ve yerleştirilmesine karar
verilen bu köylerle ilgili iş ve işlemler Orman Genel Müdürlüğünce yürütülür.
(2) Orman
olarak muhafazasında bilim ve fen bakımından hiçbir yarar görülmeyen, aksine
tarım alanına dönüştürülmesinde yarar olduğu tespit edilen yerlerden, Orman
ve Su İşleri Bakanlığının teklifi üzerine sınırları Bakanlar Kurulunca
belirlenen alanlar; baraj veya gölet rezervuar alanları ile içme suyu
maksatlı barajların mutlak koruma alanlarında, askeri yasak bölgelerde,
deprem veya erozyon ya da heyelan tehlikesi bulunan alanlarda kalmaları
sebebiyle bulundukları yerleşim yerlerinden kaldırılmaları zorunlu bulunan
Devlet ormanları içinde veya bitişiğinde bulunan köy ve mahalle halkının
iskânlarının temini için, Bakanlar Kurulunca belirlenecek usul ve esaslara
göre Orman Genel Müdürlüğünce orman sınırları dışına çıkartılarak tapuda
Hazine adına tescil edilir. Bu alanlar Çevre ve Şehircilik Bakanlığının
tasarrufuna geçer. Bu alanlarda 3402 sayılı Kanunun
22 nci maddesinin kadastrosu yapılmış olan yerlerin ikinci defa
kadastroya tabi tutulamayacağına ilişkin hükmü uygulanmaz. Bu alanların
tespiti amacıyla Orman Genel Müdürlüğünce yeteri kadar orman kadastro
komisyonu görevlendirilir. Bu tespit sırasında ilan süresi bir hafta, itiraz
süresi ise bir ay olarak uygulanır. Bu fıkra kapsamında yapılacak orman
kadastrosu uygulamasındaki işlemlerde bu fıkrada belirtilen süreler
uygulanır. Bu fıkra kapsamında nakline ve yerleştirilmesine karar verilen
köyler veya mahallelere ait iskân iş ve işlemleri ilgili kamu idaresi ile
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından müştereken yürütülür.
(3) Nakline
ve yerleştirilmesine karar verilen veya bulundukları yerleşim yerlerinden
kaldırılmaları zorunlu bulunan Devlet ormanları içinde veya bitişiğinde
bulunan köy ve mahalle halkına ait olan ve bu köy ve mahalle sınırları
içerisinde bulunan taşınmazlardan kamulaştırılması
gerekenler, 4/11/1983 tarihli ve 2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu
hükümlerine göre ilgili kamu idaresi tarafından kamulaştırılır. Genel bütçe
kapsamındaki kamu idarelerince kamulaştırılan taşınmazlar tapuda Hazine adına
tescil edilerek Orman Genel Müdürlüğünce Devlet ormanı olarak ağaçlandırmaya
uygun alanlar derhal ağaçlandırılır. Diğer kamu idarelerince kamulaştırılan
taşınmazlar ise, tapuda kamulaştırmayı yapan idare adına tescil edilir.
Tescil edilen bu alanlardan ağaçlandırmaya uygun olanlar ağaçlandırılır.
Kamulaştırma işlemlerine yapılan itirazlar iskânla ilgili yapılan işlemleri
durdurmaz. Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca yeni iskân edilecek alanda
hak sahiplerine verilecek bina, arsa ve arazilerin bedellerinin
borçlandırılması ve trampasında kullanılması gereken kamulaştırma bedeli;
birinci fıkra kapsamında yürütülen iş ve işlemler bakımından Orman Genel
Müdürlüğünce, ikinci fıkra kapsamında yürütülen iş ve işlemler bakımından ise
ilgili kamu idaresi tarafından Çevre ve Şehircilik Bakanlığının ilgili
hesabına aktarılır.
(4) Nakline
ve yerleştirilmesine karar verilen veya bulundukları yerleşim yerlerinden
kaldırılmaları zorunlu bulunan Devlet ormanları içinde veya bitişiğinde bulunan
köy ve mahalle halkının yerleştirilmesi amacıyla orman sınırları dışına
çıkarılarak Hazine adına tescil edilip Orman Genel Müdürlüğünün tasarrufuna
geçen veya Çevre ve Şehircilik Bakanlığının tasarrufuna geçen yerlerin;
a) İklim,
toprak ve diğer arazi özellikleri değerlendirilerek tarımsal faaliyetlere
uygun olup olmadığı, ıslah ve imar edilerek tarımsal faaliyetlere uygun hale
dönüştürülüp dönüştürülemeyeceği ile tarım ve tarım dışı amaçlı arazi
kullanım planları, arazi ıslahı, imarı ve ihyasına yönelik işlemler ve
uygulamalar Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca,
b) Yerleşim
planları ve uygulamaları (a) bendinde belirtilen arazi kullanım planları
dikkate alınarak Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca,
yapılır veya
yaptırılır ve onaylanır.
(5) Dördüncü
fıkranın (b) bendi uyarınca onaylanan planlara uygun olarak taşınmazların
gerekli tescil işlemleri yaptırılmak üzere bu planlar birinci fıkra kapsamına
giren alanlar için Orman Genel Müdürlüğüne, ikinci fıkra kapsamına giren
alanlar için ilgili kamu idaresine gönderilir. Bu taşınmazlar bu Kanun
kapsamındaki iskân hizmetlerinde kullanılmak üzere Çevre ve Şehircilik
Bakanlığına resen tahsis edilmiş sayılır.
(6) İskân
işlemleri bu Kanun ile 19/9/2006 tarihli ve 5543 sayılı İskân
Kanunu hükümlerine göre yürütülür. Ancak, bu madde kapsamında yapılacak nakil
ve yerleştirmelerde, 5543 sayılı Kanunun 12 nci maddesinin ikinci
fıkrası kapsamında bulunan aileler de hak sahibi sayılır ve talepleri hâlinde
bunlar da iskân edilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Değerlendirme
İşlemleri
Yeniden
orman olarak ihdas edilecek yerler
MADDE 5 – (1) 2/B alanlarından tekrar orman olarak değerlendirilmesi Orman
Genel Müdürlüğünce teklif edilen yerler, Maliye Bakanlığınca bu Genel
Müdürlüğe tahsis edilir. Bu yerler üzerindeki muhdesat, Orman Genel Müdürlüğünce
2942 sayılı Kanun hükümlerine göre kamulaştırılır.
(2) Nakline
ve yerleştirilmesine karar verilen veya bulundukları yerleşim yerlerinden
kaldırılmaları zorunlu bulunan Devlet ormanları içinde veya bitişiğinde
bulunan köy ve mahalle halkının nakledilmesi sonucunda boşaltılan orman
içindeki arazi, yapı ve tesis yerleri, Orman Genel Müdürlüğü tarafından
Devlet ormanı olarak derhal ağaçlandırılır.
(3) 2/A
alanlarından amacı doğrultusunda değerlendirilemeyeceği veya bulundukları
yerleşim yerlerinden kaldırılmaları zorunlu bulunan Devlet ormanları içinde
veya bitişiğinde bulunan köy ve mahalle halkının iskânlarının temini için
kullanılamayacağı anlaşılan yerlerle ilgili bu uygulama, Orman Genel
Müdürlüğü tarafından resen iptal edilerek bu yerler orman vasfıyla Hazine
adına tescil edilir.
Hak sahibi,
başvuru ve doğrudan satış
MADDE 6 – (1) 2/B alanlarında bulunan taşınmazlar hakkında bu Kanunun
yürürlüğe girdiği tarihten önce düzenlenen güncelleme listelerine veya
kadastro tutanaklarına ya da kesinleşmiş mahkeme kararlarına göre oluşturulan
tapu kütüklerinin beyanlar hanesine göre; bu
taşınmazların 31/12/2011 tarihinden önce kullanıcısı ve/veya
üzerindekimuhdesatın sahibi olarak gösterilen kişilerden bu taşınmazları
satın almak için süresi içerisinde idareye başvuran ve idarece tespit edilen
satış bedelini itiraz ve dava konusu etmeksizin kabul edenler bu Kanuna göre
hak sahibi sayılır.
(2) 2/B
alanlarında bulunan taşınmazlar hakkında bu Kanunun yürürlüğe girdiği
tarihten sonra düzenlenecek güncelleme listelerine veya kadastro
tutanaklarına ya da kesinleşmiş mahkeme kararlarına göre oluşturulacak tapu
kütüklerinin beyanlar hanesine göre; bu
taşınmazların 31/12/2011 tarihinden önce kullanıcısı ve/veya
üzerindekimuhdesatın sahibi olarak gösterilecek kişilerden bu
taşınmazları satın almak için süresi içerisinde idareye başvuran ve idarece
tespit edilen satış bedelini itiraz ve dava konusu etmeksizin kabul edenler
de hak sahibi sayılır.
(3) Hak
sahiplerinden birinci fıkra kapsamında olanlar bu Kanunun yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren altı ay içinde, ikinci fıkra kapsamında olanlar ise,
güncelleme listelerinin tescil edildiği veya kadastro tutanaklarının
kesinleştiği tarihten itibaren sekiz ay içinde idareye başvurarak, bu
taşınmazların bedeli karşılığında kendilerine doğrudan satılmasını
isteyebilirler.
(4) Hak
sahiplerine doğrudan satılacak olan taşınmazların satış bedeli, rayiç bedelin
yüzde yetmişidir.
(5) Başvuru
sahiplerinden satış bedellerine mahsup edilmek üzere; belediye ve mücavir
alan sınırları içinde olan yerler için iki bin Türk Lirası, dışında olan
yerler için bin Türk Lirası başvuru bedeli alınarak ilgilileri adına emanet
hesabına kaydedilir.
(6) Hak
sahiplerine satış işlemleri idarece, başvuru süresinin bittiği tarihten
itibaren en geç altı ay içinde sonuçlandırılır.
(7) Bu
Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce düzenlenen güncelleme listeleri veya
kadastro tutanakları kapsamında kalan taşınmazların satış
işlemleri, 1/5/2010 tarihinden itibaren tespit edilen rayiç
bedeller üzerinden yapılır.
(8) Satış
bedeli peşin veya taksitle ödenebilir. Satış bedelinin tamamının peşin
ödenmesi hâlinde yüzde yirmi, en az yarısının ödenmesi hâlinde yüzde on
oranında indirim uygulanır ve bu bedeller idarece yapılan yazılı tebligat
tarihinden itibaren en geç üç ay içinde ödenir. Tebliğ edilen satış bedeline
itiraz edilemez ve dava açılamaz. Peşinat alınmadan yapılan taksitle
satışlarda ise satış bedelinin yüzde onu, yapılan yazılı tebligat tarihinden
itibaren en geç üç ay içinde, kalanı ise belediye ve mücavir alan sınırları
içinde en fazla üç yılda altı eşit taksitte, belediye ve mücavir alan
sınırları dışında ise en fazla dört yılda sekiz eşit taksitte faizsiz olarak
ödenir. Taksitli satışlarda kalan miktarı karşılayacak tutarda kesin ve
taksitlendirmeye uygun süreli banka teminat mektubu verilmesi veya satışı
yapılan taşınmazın üzerinde 22/11/2001 tarihli ve 4721 sayılı Türk
Medenî Kanunu hükümleri uyarınca Hazine lehine kanuni ipotek tesis edilmesi
hâlinde; taşınmaz, tapuda hak sahibi adına devredilir. İdare tarafından
yapılan taşınmaz mülkiyetinin devrini amaçlayan taşınmaz satış sözleşmeleri
ile kanuni ipotek sözleşmelerinde resmî şekil şartı aranmaz. Hak sahipliği
belgesi; hak sahibinin Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarası, imzası, fotoğrafı
ve nüfus bilgilerini içerecek şekilde idarece düzenlenir. Düzenlenen hak
sahipliği belgelerinin idarece yazılı olarak tapu idaresine bildirilmesi
üzerine, devir ve kanuni ipotek tapu siciline resen tescil edilir. İpotek
tesis edilerek devredilen taşınmazların üçüncü kişilere satılması hâlinde
borcun kalan tutarından alıcılar sorumludur. Bu hususta tapu kütüğünde
gerekli belirtme yapılır. Hak sahibi adına mülkiyet devredilmeden yapılan
taksitli satışlarda, hak sahibi tarafından yükümlülüklerin yerine
getirilmemesi durumunda, tahsil edilen tutar hak sahibine aynen ve faizsiz
olarak iade edilir.
(9) Peşin
satışlarda satış bedelinin tamamını, taksitli satışlarda ise peşinatı veya
taksitleri vadesinde ödememek suretiyle yükümlülüklerini yerine
getirmeyenlerin doğrudan satın alma hakları düşer. Ancak, taksitli
satışlarda, taksit süresinin sonuna kadar ödenmek kaydıyla taksitlerden
ikisinin vadesinde ödenmemesi yükümlülüklerin ihlali anlamına gelmez.
Vadesinde ödenmeyen taksit tutarlarına 21/7/1953 tarihli ve 6183
sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51 inci maddesine
göre belirlenen oranda gecikme zammı uygulanır.
(10) Hak
sahibi olunmasında kanuni halefiyet, hak sahibinin veya mirasçılarının
bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten sonra noter tarafından düzenlenecek muvafakatname vermeleri
hâlinde ise akdî halefiyet hükümleri geçerlidir. Bu fıkraya
göre noter tarafından
düzenlenecek muvafakatnamelerden 2/7/1964 tarihli ve 492
sayılı Harçlar Kanunu hükümlerine göre elli Türk Lirası maktu noter harcı
alınır.
(11) Hak sahibi
olmadığı belirlenen başvuru sahiplerine, bu Kanundan yararlanamayacakları
gerekçeleriyle birlikte bildirilerek başvuru bedeli aynen ve faizsiz olarak
iade edilir.
(12) Bu
maddeye göre hak sahiplerine doğrudan satılması gereken taşınmazlardan
ağaçlandırılmak üzere Orman Genel Müdürlüğüne tahsis edilen, kamu
hizmetlerine ayrılan veya bu amaçla kullanılan ya da Maliye Bakanlığınca
belirlenen taşınmazlar ile ilgili idarelerce bu Kanunun yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren en geç üç ay içerisinde idareye bildirilmesi şartıyla özel
kanunlar gereğince değerlendirilmesi gerekenler ile içme ve kullanma suyu
havzalarında maksimum su seviyesinden itibaren üç yüz metrelik bant
içerisinde kalan yerler hak sahiplerine satılmaz. Bu taşınmazların
yerine istenilmesi hâlinde hak sahiplerine, hak sahibi oldukları taşınmazın
rayiç değerine eşdeğer öncelikle aynı il sınırları içerisinde bulunan 2/B
alanlarındaki taşınmaz, bu maddenin dördüncü fıkrasına göre hesaplanacak
satış bedeli karşılığında doğrudan satılabilir.
(13) Hak
sahiplerinden idarenin teklifini kabul etmeyenler doğrudan satış hakkından
yararlanamazlar, başkaca talepte bulunamazlar, hak ve tazminat talep
edemezler ve dava açamazlar.
(14) Bu
maddeye göre hak sahibi bulunmayan veya doğrudan satın almaya ilişkin hak
sahipliği kalmayan taşınmazların tapu kütüklerinde yer alan 2/B, kullanıcı
ve muhdesat belirtmeleri Maliye Bakanlığının talebi üzerine tapu
idaresince terkin edilir ve bu taşınmazlar Maliye Bakanlığınca satış dâhil
genel hükümlere göre değerlendirilir.
(15) Hak
sahipliği kalmayan taşınmazların değerlendirilmesi amacıyla, 4706 sayılı
Kanunun 5 inci maddesinin son fıkrası kapsamında kalanlar hariç olmak üzere,
üzerlerinde bulunan kişilere ait yapı ve eklentiler; o yıla ait Çevre ve
Şehircilik Bakanlığı yapı birim fiyatlarından eksik imalat bedelleri ve
yıpranma payı düşüldükten sonra kalan bedeli ilgililerine ödenmek suretiyle
yıktırılır veya bu şekilde belirlenen bedel, taşınmazın değerine eklenerek
son müracaat tarihinden itibaren üç yıl içinde satılarak satıştan elde edilen
gelirden yapı ve eklenti sahiplerine ödenir ve idare tarafından yapıların
tahliyesi sağlandıktan sonra ferağ işlemleri gerçekleştirilir.
(16) Bu
maddenin üçüncü ve altıncı fıkralarında belirtilen süreleri iki katına kadar
artırmaya Bakanlar Kurulu yetkilidir.
2/A veya 2/B
belirtmelerinin terkini ve iade edilecek taşınmazlar
MADDE 7 – (1) İlgililer tarafından idareye başvurulması ve idarece bu başvuru
üzerine veya resen yapılan inceleme ve araştırma sonucunda doğruluğu tespit
edilmesi hâlinde;
a) Tapu ve
kadastro veya imar mevzuatına göre ilgilileri adına oluşturulan ve tapuda
halen kişiler adına kayıtlı olan taşınmazlardan Hazine adına orman sınırı
dışına çıkarıldığı gerekçesiyle tapu kütüklerine 2/A veya 2/B belirtmesi
bulunan veya konulan taşınmazların tapu kayıtları bedel alınmaksızın geçerli
kabul edilir ve tapu kütüklerindeki 2/A veya 2/B belirtmeleri terkin edilerek
tescilleri aynen devam eder, aynı gerekçeyle bu nitelikteki taşınmazlar
hakkında dava açılmaz, açılan davalardan vazgeçilir, açılan davalar sonucunda
tapularının iptaliyle Hazine adına tesciline karar verilen, kesinleşen ve
tapuda henüz infaz edilmeyen taşınmazlar hakkında da aynı şekilde işlem
yapılır. Ancak bu kararlardan infaz edilerek tapuda Hazine adına tescil
edilen taşınmazlar ise, ilgilileri tarafından bu Kanunun yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren iki yıl içinde idareye başvurulması hâlinde, bedelsiz
olarak önceki kayıt maliklerine veya kanuni mirasçılarına iade edilir.
b) Özel
kanunları gereğince Devlet tarafından kişilere satılan, dağıtılan, trampa
edilen, bedelli veya bedelsiz olarak devredilen
veya iskânen verilen ya da özelleştirme suretiyle satılanlar ile
hisseleri devredilen özel hukuk tüzel kişileri adına kayıtlı olan ancak daha
sonra Hazine adına orman sınırı dışına çıkarıldığı gerekçesiyle tapu
kütüklerine 2/A veya 2/B belirtmesi konulan taşınmazların tapu kayıtları
geçerli kabul edilir, aynı gerekçeyle bu nitelikteki taşınmazlar hakkında
dava açılmaz, açılan davalardan vazgeçilir, açılan davalar sonucunda Hazine
adına tescil edilenler ise, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren
iki yıl içinde ilgilileri tarafından idareye başvurulması hâlinde önceki
maliklerine veya kanuni ya da akdî haleflerine bedelsiz olarak iade
edilir. Ancak, bu kişilerden taşınmazlarına karşılık daha önce yer
verilenlere veya bedeli ödenenlere iade işlemi yapılmaz.
c) Bu fıkra
kapsamında kalan taşınmazların kullanıcılarının kayıt maliklerinden farklı
kişiler olmaları ve kayıt maliklerinin bu fıkradan yararlanmak istemeleri hâlinde,
kullanıcılar bu Kanunda belirtilen şartları taşısalar dahi doğrudan satış
hakkından yararlanamazlar.
(2) Birinci
fıkra kapsamında kalan taşınmazlardan orman sınırı dışına çıkartılacak
yerlerde bulunan ve Hazine adına orman sınırı dışına çıkarıldığı gerekçesiyle
tapu kütüklerine 2/B belirtmesi konulması gereken taşınmazların tapu
kütüklerine 2/B belirtmesi konulmaz ve bunlar hakkında dava açılmaz.
(3) Birinci
fıkra kapsamında kalan taşınmazlardan tapuda Hazine adına tescilli olan
taşınmazlar hakkında aynı fıkrada belirtilen süre içerisinde idareye
başvurmayan ilgililerin hakları bu süre sonunda sona erer, bu kişiler
idareden başkaca talepte bulunamazlar, hak ve tazminat talep edemezler ve
dava açamazlar. Bu taşınmazlardan Hazine adına tescilli olanlar idarece satış
dâhil genel hükümlere göre değerlendirilir.
(4) Bu
maddeye göre ilgililerine iade edilmesi gereken taşınmazlardan orman olduğu
iddiasıyla Orman Genel Müdürlüğünce açılan davalar sonucunda orman
niteliğiyle Hazine adına tescil edilen, fiilen orman niteliğinde olan veya bu
nedenle dava açılması gereken, ağaçlandırılmak üzere Orman Genel Müdürlüğüne
tahsis edilen, kamu hizmetlerine ayrılan veya bu amaçla kullanılan, özel
kanunlar gereğince değerlendirilmesi gereken veya Maliye Bakanlığınca belirlenen
taşınmazlar ilgililerine iade edilmez. Bu taşınmazların yerine, idarece
belirlenen ve ilgililerince itiraz ve dava konusu edilmeksizin kabul edilen
rayiç bedelleri ödenebilir veya rayiç bedellerine uygun taşınmazlar
verilebilir.
Proje
alanlarının belirlenmesi ve bu alanda kalan taşınmazların değerlendirilmesi
MADDE 8 – (1) 2/B alanlarından bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce
kadastro tutanakları kesinleşen veya güncelleme listeleri tescil edilen
alanlarda bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren otuz gün içinde, bu
Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten sonra kadastro tutanakları kesinleşecek
veya güncelleme listeleri tescil edilecek alanlarda ise kesinleşme ve tescil
tarihinden itibaren üç ay içinde, proje alanı belirlemek isteyen 2 nci maddenin
birinci fıkrasının (f) bendinde belirtilen idareler tarafından bu alanın
sınırları tespit edilerek, alana ait uydu fotoğrafları, varsa her tür ve
ölçekteki plan, parselasyon planı, mülkiyet
bilgileri, kadastral paftaları ve halihazır haritalarıyla
birlikte proje alanı sınırı onaylanmak üzere belediyeler tarafından
valilikler aracılığıyla, TOKİ tarafından doğrudan Çevre ve Şehircilik
Bakanlığına gönderilir. Bu alanlar, adı geçen Bakanlık tarafından talebin
intikal tarihinden itibaren otuz gün içerisinde aynen veya değiştirilerek
onaylanır ya da reddedilir ve teklif sahibi idareye bildirilir.
(2) Teklif
sahibi idare tarafından onay tarihinden itibaren en geç otuz gün içinde
onaylanan proje alanı Maliye Bakanlığına gönderilerek, proje alanı içinde
kalan 2/B alanlarındaki taşınmazların devrinin talep edilmesi üzerine, bu
taşınmazlardan Maliye Bakanlığınca uygun görülenler, hak sahipleri ve mevcut
hakları da belirtilmek suretiyle emlak vergi değeri üzerinden talep sahibi
idareye devredilir. Devir bedeli peşin veya bu Kanunda belirtilen
sürelerde taksitle ödenebilir.
(3) Aynı
proje alanı için birden fazla teklif olması hâlinde, öncelik sıralaması TOKİ,
büyükşehir belediyeleri ve belediyeler olmak üzere değerlendirme yapılır.
(4) Çevre ve
Şehircilik Bakanlığı tarafından proje alanı belirlenmesi hâlinde, üçüncü
fıkra hükmü dikkate alınmaksızın öncelik Bakanlığındır. Bakanlık tarafından
belirlenen ve onaylanan proje alanı içerisinde kalan 2/B alanlarındaki
taşınmazlar ise, hak sahipleri ve mevcut hakları da belirtilmek suretiyle ve
bu Kanun amaçlarında kullanılmak üzere adı geçen Bakanlığa tahsis edilir ve
bu alanlar adı geçen Bakanlık tarafından değerlendirilir. Bu fıkra kapsamında
kalan taşınmazların bu Kanunda belirtilen satış ve ödeme koşulları da dikkate
alınarak değerlendirilmesine ve bu fıkranın uygulanmasına ilişkin usul ve
esaslar, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ile Maliye Bakanlığınca müştereken
belirlenir.
(5) Proje
alanı olarak belirlenen bölgelerdeki her ölçekteki imar planları ve
değişiklikleri ile bu planlara dayalı olarak yapılacak imar uygulamaları,
parselasyon planları, ifraz ve tevhit işlemleri proje alanı sahibi idare
tarafından yapılır ve Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca onaylanır.
(6) Proje
alanlarında ihdas edilecek taşınmazlar, tapuda devir alan idare adına tescil
edilir. Devredilen taşınmazların tapu kütüklerinde bulunan 2/B, kullanıcı
ve muhdesata ilişkin belirtmeler devir alan idarenin talebi üzerine
terkin edilir. Devredilen taşınmazlardan imar planları yapılması sonucunda
eğitim, sağlık ve benzeri resmî tesis alanları için ayrılan yerler ile özel
kanunları gereğince korunması gereken taşınmazlar, imar uygulaması sonucunda
bedelsiz ve müstakil parsel şeklinde Hazine adına tapuya resen tescil edilir
ve bu hususta tapu kütüğüne belirtme yapılır. İmar uygulamasını müteakip imar
planlarında yukarıda sayılan kullanımlara ayrılmayan parsellere belirtmeler
taşınmaz.
(7) Devralan
idareler devraldıkları taşınmazları; hak sahiplerinin talebi üzerine fiili
durumuna uygun olarak ifraz edilmek suretiyle müstakil parsel veya paylı
olarak, üzerinde çok katlı bina bulunan taşınmazlarda ise kat mülkiyeti
tesisi suretiyle, bunun mümkün olmaması hâlinde paylı olarak hak sahipleri
ile bunların kanuni veya bu Kanunun yayımı tarihinden önce yapılmış
olan akdî haleflerine tabi oldukları mevzuatına göre bu Kanunda
belirtilen satış ve ödeme koşullarını da dikkate alarak rayiç bedel üzerinden
doğrudan satabileceği gibi; hak sahipleri taşınmazı doğrudan satın almış
olsaydı Hazineye ödeyeceği bedeli devralan idarelere ödemeyi kabul etmesi
hâlinde, taşınmaz kendisine ait kabul edilerek hakları karşılanmak kaydıyla
devir alan idareler kendi projelerinde ve mevzuatlarına göre
değerlendirebilir. Üzerinde yapı ve eklentileri bulunan proje alanında kalan
taşınmazların üzerindeki yapılar için; o yıla ait Çevre ve Şehircilik
Bakanlığı yapı birim fiyatlarından eksik imalat bedeli ve yıpranma payı
düşüldükten sonra kalan bedel ödenir ya da bu bedel, devralan idareler
tarafından gerçekleştirilen projeler kapsamında hak sahiplerine verilecek
taşınmazların bedelinden mahsup edilir. Bu durumda hak sahipleri, bu
hakların dışında taşınmazların doğrudan satış hakkından yararlanamazlar.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Ortak ve
Çeşitli Hükümler
Davalar
MADDE 9 – (1) 2/A alanları için orman sınırları dışına çıkartma ile orman
sınırlandırması ve tespit, tefrik ve tescil işlemlerine karşı yapılan
itirazlar ve açılan davalar bu Kanuna göre yapılacak işlemleri durdurmaz. Bu
konuyla ilgili davalarda yürütmeyi durdurma ve tedbir kararı verilemez. Bu
yerlerde hak iddia edenlerin açtıkları davalar davacılar lehine
sonuçlandığında bu taşınmazlar genel hükümlere göre kamulaştırılır. Bu
taşınmazlarda hak sahipliği iddiasında bulunanların itirazları ile rayiç
bedellere itirazlar yapılan işlemleri durdurmaz, itiraz mahkemeye intikal
etmiş ise kesinleşen mahkeme kararına göre işlem yapılır.
(2) Bu
Kanuna göre yapılacak işlemler sonuçlanıncaya kadar 2/B alanları hakkında
Hazine tarafından kişiler aleyhine açılması gereken davalar açılmaz, açılmış
ve devam eden davalar durdurulur. Durdurulan bu davalara konu taşınmazlar
hakkında hak sahipleri veya ilgilileri tarafından bu Kanunda belirtilen
süreler içinde gerekli başvuruların yapılmaması veya başvuru yapılmasına
rağmen yükümlülüklerin yerine getirilmemesi hâlinde mahkemelerce bu davalara
devam edilerek genel hükümlere göre karar verilir.
(3) Bu Kanun
hükümlerine göre işlem yapılmak üzere ilgilileri tarafından süresi içerisinde
başvuruda bulunulmaması veya başvuruda bulunulmasına rağmen yükümlülüklerin
yerine getirilmemesi sebebiyle hakkında işlem yapılamayan taşınmazlara
ilişkin olarak ikinci fıkra uyarınca açılmamış davalar açılır, durdurulan
davalara devam edilir ve kesinleşmiş yargı kararları yerine getirilir.
(4) Bu Kanun
kapsamında kalan 2/B alanları hakkında yapılacak işlemler sonuçlanıncaya
kadar, bu alanların aynına yönelik olarak dava açılmasına ilişkin hak
düşürücü süreler işlemez.
(5) Hak
sahipleri veya ilgilileri tarafından taşınmazın satın veya devralınması
hâlinde; satışa veya devre konu taşınmazlar hakkında bu kişiler tarafından
Hazine aleyhine ya da Hazine tarafından bu kişiler aleyhine açılan ve
durdurulan davalarda mahkemelerce verilecek kararlarda yargılama giderlerinin
tarafların üzerlerine bırakılmasına karar verilir ve Hazine
lehine vekalet ücretine hükmedilmez, verilmiş olan kararlardan
henüz infaz edilmeyenlerle Hazine lehine hüküm altına alınan bu alacaklar
tahsil edilemez.
Yeni orman
alanlarının tesisi, Devlet ormanları içinde veya bitişiğinde bulunan köyler
halkının desteklenmesi, gelirler, harcamalar ve muafiyetler
MADDE 10 – (1) Orman Genel Müdürlüğü, Devlet ormanları içinde ve bitişiğinde
oturan köyler halkının geçim seviyesinin yükseltilmesi için gerekli
tedbirleri alır. Bu maksatla sağlanacak işletme araç ve gereçleri ile gerekli
diğer girdiler hibe veya kredi desteği yolu ile karşılanır.
(2) Bu
Kanunun uygulamasından elde edilen gelirlerin yüzde üçünü geçmemek üzere
Bakanlar Kurulunca belirlenecek miktar, genel bütçe gelir ve gider
hesaplarıyla ilişkilendirilmeksizin tahsilini takip eden ay sonuna kadar
yatırım amacıyla kullanılmak üzere Vakıflar Genel Müdürlüğü muhasebe birimi
hesabına ödenir. Kalan tutarın yüzde doksanını geçmemek üzere Bakanlar Kurulu
kararıyla belirlenen orana karşılık gelen bölümü, ilgili yıl genel bütçesinin
(B) işaretli cetvelinde özel gelir, kalanı ise gelir olarak öngörülür ve
gelir gerçekleşmesine bağlı olarak özel gelir veya gelir kaydedilir.
(3) İlgili
yıl genel bütçesinin (B) işaretli cetvelinde özel gelir olarak tahmin edilen
söz konusu tutarlar karşılığı, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı bütçesinde afet
riski altındaki alanların dönüştürülmesinde kullanılmak üzere özel ödenek
öngörülür. Genel bütçenin (B) işaretli cetveline gelir kaydedilecek
tutarlar karşılığı, nakledilecek orman köylülerine ait taşınmazların
kamulaştırılması, 2/A alanlarının ıslah, imar ve ihyası, iskânı, orman
köylülerinin kalkınmalarının desteklenmesi, 2/A ve 2/B alanlarının en az iki
katı verimsiz orman alanlarının ıslahı ve yeni orman alanlarının tesisi için
kullanılmak üzere Orman Genel Müdürlüğü bütçesinde gerekli ödenek öngörülür.
(4) 8 inci
maddenin dördüncü fıkrasına göre Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından
proje alanı olarak belirlenen alanların değerlendirilmesinden elde edilen
gelirler genel bütçeye gelir kaydedilir.
(5) Çevre ve
Şehircilik Bakanlığı bütçesine, proje alanlarında kullanılmak üzere, genel
bütçeye kaydedilecek gelirler karşılığı gerekli ödenek öngörülür.
(6) Bu Kanun
hükümlerinin uygulanmasında yapılacak satış, tescil, devir, kayıt, terkin,
düzeltme, ifraz, tevhit, cins değişikliği ve ipotek işlemleri ile bunlara
bağlı ve tamamlayıcı nitelikteki işlemler veraset ve intikal vergisinden, 492
sayılı Kanun ile 26/5/1981 tarihli ve 2464 sayılı Belediye
Gelirleri Kanunu kapsamında alınan harçlardan, bu işlemler nedeniyle düzenlenecek
kağıtlar damga vergisinden ve genel yönetim kapsamındaki kamu idarelerince
alınan ücretlerden muaftır.
Diğer
işlemler
MADDE 11 – (1) Bu Kanun kapsamında kalan alanların devir ve satışlarından elde
edilen gelirler hakkında 4706 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin beşinci
fıkrası, doğrudan hak sahiplerine satılacak taşınmazların üzerindeki yapılar
hakkında ise aynı maddenin son fıkrası hükmü uygulanmaz.
(2) Bu Kanun
hükümlerine göre taşınmazların hak sahiplerine doğrudan satılması,
ilgililerine devredilmesi veya iade edilmesi ve bu taşınmazların tapu
kütüklerindeki 2/B, kullanıcı ve muhdesat belirtmelerinin
kaldırılması; bu taşınmazların üzerlerindeki imar mevzuatına aykırı yapılar
bakımından kazanılmış hak oluşturmaz.
(3) Fiili
durumuna uygun olarak ifraz edilerek müstakil parsel olarak satılması mümkün
olmayan taşınmazlar paylı olarak, üzerinde çok katlı bina bulunan taşınmazlar
ise kat mülkiyeti tesisi suretiyle, bunun mümkün olmaması hâlinde paylı
olarak satılabilir.
(4) Bu Kanun
kapsamında kalan taşınmazlardan hak sahiplerine satılmaması, ilgililerine
devredilmemesi veya iade edilmemesi gerektiği halde bu tasarruflara konu
edilenlerden; satılanların satış bedeli kanuni faiziyle iade edilir, devir ve
iade edilenler ise bedelsiz olarak geri alınır.
(5) Hak
sahibi bulunmayan taşınmazlar ile bu Kanun hükümlerine göre işlem yapılmak
üzere hak sahipleri veya ilgilileri tarafından süresi içerisinde başvuruda
bulunulmaması veya başvuruda bulunulmasına rağmen yükümlülüklerin yerine
getirilmemesi ya da gerekli şartları sağlayamaması sebebiyle doğrudan
satılamamaları veya iade edilmemeleri sebepleriyle haklarında işlem
yapılamayan taşınmazların tapu kütüklerinde yer alan 2/B, kullanıcı
vemuhdesat belirtmeleri Maliye Bakanlığının talebi üzerine tapu
idaresince terkin edilir ve bu taşınmazlar Maliye Bakanlığınca genel
hükümlere göre değerlendirilir. Bu yerlerden kamu hizmetlerinde
kullanılanlar, kamu idarelerinin ihtiyaçları için gerekli olanlar ve özel
kanunları gereğince ilgili idarelere tahsisi gerekenler Maliye Bakanlığınca tahsis
edilir.
(6) Bu Kanun
hükümlerine göre hak sahiplerine doğrudan satılan, tapu kayıtları geçerli
kabul edilerek devredilen ve iade edilen taşınmazların tapu kütüklerindeki
6831 sayılı Kanunun 2 nci ve 2/B maddesine tabi olduğu yönünde
konulmuş belirtmeler, Maliye Bakanlığının talebi üzerine tapu idaresince
terkin edilir. Bu taşınmazlardanecrimisil alınmaz, tahakkuk
ettirilen ecrimisiller terkin edilir, başvuru tarihi itibarıyla son
beş yıl için tahsil edilenecrimisil bedeli satış bedelinden mahsup edilir,
bu bedelden fazlası iade edilmez.
(7) Maki
tefrik komisyonlarınca makilik alan olarak tespit edilmesine rağmen, orman
kadastro komisyonlarınca orman sayılarak Hazine adına orman sınırları dışına
çıkartılan taşınmazların tapu kütüklerinde bulunan 2/B belirtmeleri, Maliye
Bakanlığının talebi üzerine tapu idarelerince terkin edilir. Bu taşınmazlar
hakkında da bu Kanun hükümleri uygulanır.
(8) Bu Kanun
kapsamında kalan taşınmazlara ilişkin değerlendirme ve tasarruf işlemleri,
özel kanunları gereğince ilgili idarelerden görüş alınmaksızın yapılır.
(9) Bu Kanun
kapsamında yapılacak işlemler sırasında, 2/B alanlarında ve bitişiğindeki
kadastro parsellerinde 3402 sayılı Kanunun ek 4 üncü maddesinde belirtilen
hatanın tespiti hâlinde Maliye Bakanlığının talebi ile anılan madde
esaslarına göre düzeltilir.
(10) 6831
sayılı Kanuna göre kesinleşmiş ve tapuya tescil edilmiş orman haritalarında
düzeltmeyi gerektiren tutanak, pafta ve zemin uyumsuzluğunun tespiti hâlinde,
orman işletme müdürlüğünce görevlendirilecek en az bir orman yüksek mühendisi
ya da orman mühendisi ile kadastro müdürlüğünce görevlendirilecek kontrol
mühendisi veya mühendisin iştirak ettirildiği, 3402 sayılı Kanunun 3 üncü
maddesine göre oluşturulacak kadastro ekibince orman sınır nokta ve hatları orman
kadastro tutanakları esas alınmak suretiyle zemine aplike edilir. Tespit
edilen uyumsuzluk yukarıda oluşturulan kadastro ekibince teknik mevzuata
uygun hale getirilir. Çalışma sonucunda bir zabıt düzenlenir ve bu zabıt ekip
görevlileri ile orman ve kadastro mühendisleri tarafından birlikte imzalanır.
Düzeltme işlemi 3402 sayılı Kanunun 11 inci maddesine göre yapılacak askı
ilanı ile kesinleşir.
(11) 2/B
alanlarından imar planı kapsamında kalan ve kadastro veya güncelleme
çalışması yapılmayan yerlerde 3402 sayılı Kanunun ek 4 üncü maddesine göre
kadastro ve güncelleme çalışmaları yapılır. Bu yerler de, bu Kanun
hükümlerine göre değerlendirilir.
(12) 15/5/1959 tarihli
ve 7269 sayılı Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısiyle Alınacak
Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanunun ek 10 uncu maddesi uyarınca
orman sınırları dışına çıkarılan alanlar ile bu alanlardan anılan Kanun
hükümlerine göre değerlendirilemeyen alanlar hakkında bu Kanun hükümleri
uygulanır.
(13) Hak
sahipliğine esas tarihin tespiti konusunda tereddüt olması hâlinde hak
sahipliği, Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünce bildirilen bilgi ve belgelere
göre, bunun mümkün olmaması hâlinde başvuru sahipleri tarafından ibraz edilen
belgelere göre idarece belirlenir.
(14)
Kadastro müdürlüklerince 2/B alanları hakkında bu Kanunun yürürlüğe girdiği
tarihten sonra düzenlenecek güncelleme listelerinde ve kadastro
tutanaklarında; bu alanların fiili kullanım durumları, varsa
üzerindeki muhdesatınkime veya kimlere ait olduğu, bu yerlerin ve
üzerlerindeki muhdesatın 31/12/2011 tarihinden önce olmak
üzere ne zamandan beri kim veya kimler tarafından kullanıldığı gösterilir ve
bunlar tescil edildikleri veya kesinleştikleri tarihten itibaren en geç bir
ay içinde idareye gönderilir.
(15) Bu
Kanun kapsamında doğrudan hak sahiplerine satılacak 2/B alanlarında kalan
taşınmazlardan tek parselde birden fazla hak sahibinin olması ve bu hak
sahiplerine satılacak arazinin ifrazı hâlinde
yüzölçümünün3/7/2005 tarihli ve 5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi
Kullanımı Kanununda belirtilen bölünemez büyüklüğün altına düşmesi hâlinde;
bu araziler, 5403 sayılı Kanunda belirtilen bölünemez büyüklüğün altına
düşmemek kaydıyla, diğer hak sahiplerinin yazılı olarak muvafakat vermesi
durumunda talep eden hak sahiplerine satılabilir.
(16) 31/12/1981 tarihinden
önce bilim ve fen bakımından orman vasfını kaybetmesine rağmen, askeri yasak
bölgelerde kalması ve 6831 sayılı Kanunun 17 nci maddesi uyarınca
ilgili kamu kurumu adına izin verilmesi veya lehine irtifak hakkı tesis
edilmesi ve muhafaza ormanı olması nedeniyle, 6831 sayılı Kanunun 3302 sayılı
Kanunla değişik 2nci maddesinin (B) bendi uygulaması ile orman sınırı
dışına çıkartılma işlemi yapılamayan yerlerin orman kadastrosu ve 6831 sayılı
Kanunun 2 nci maddesinin (B) bendi uygulaması en geç altı ay
içerisinde tamamlanır. Bu alanlarda 6831 sayılı Kanunun
2 nci maddesinin dördüncü fıkrasının izin veya irtifak hakkı tesis
edilen yerlerde orman kadastrosu yapılmayacağına ve ormanlık alanın
sınırlarında daraltma yapılamayacağına dair hükmü uygulanmaz. Bu
yerlerin31/12/2011 tarihinden önce kullanıcısı veya
üzerlerindeki muhdesatın sahibi olduğu tespit edilen kişiler de bu
Kanuna göre hak sahibi sayılır ve bu kişilerin bu Kanuna göre belirlenecek
rayiç bedeli ödemeyi kabul etmeleri hâlinde, kullandıkları taşınmazın rayiç
değerine eşdeğer öncelikle aynı il sınırları içerisinde bulunan 2/B
alanlarındaki taşınmaz, bu Kanunun 6 ncı maddesinin dördüncü
fıkrasına göre hesaplanacak satış bedeli karşılığında doğrudan satılabilir.
Hazineye ait
tarım arazilerinin satışına ilişkin işlemler
MADDE 12 – (1) Hazineye ait tarım arazilerinin; 31/12/2011 tarihi
itibarıyla en az üç yıldan beri tarımsal amaçla kiralayan, kira sözleşmesi
halen devam eden kiracıları veya bu arazileri aynı süreyle tarımsal amaçla
kullanan ve kullanımlarının halen devam ettiği idarece belirlenen
kullanıcıları ya da paydaşlarından; bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren iki yıl içerisinde bu arazileri bedeli karşılığında doğrudan satın
almak için idareye başvuran ve idarece bu maddede belirtilen şekilde tespit
ve tebliğ edilen satış bedelini itiraz etmeksizin kabul edenler bu maddeye
göre hak sahibi sayılır.
(2) Bu madde
kapsamında doğrudan hak sahiplerine satılacak Hazineye ait tarım arazilerinin
satış bedeli rayiç bedelin yüzde yetmişidir. Bu tarım arazilerinin satışında
da, bu Kanunda belirtilen satış ve ödeme şartları uygulanır.
(3) Kamu
hizmetine tahsis edilmiş veya fiilen bu amaçla kullanılanlar, belediye ve
mücavir alan sınırları içinde bulunan yerler, belediye ve mücavir alan sınırları
dışında olmakla birlikte kamu kurum ve kuruluşlarının hazırladıkları
planlarda tarım dışı kullanıma ayrılmış alanlar, denizlerde kıyı kenar
çizgisine beş bin metre, tabii ve suni göllerde kıyı kenar çizgisine beş yüz
metreden az mesafede bulunan alanlar ile içme suyu amaçlı barajların mutlak
ve kısa mesafeli koruma alanları içinde kalan yerler, satış tarihi itibarıyla
arazi toplulaştırılması yapılacak yerler, özel kanunları kapsamında kalan ve
özel kanunlarına göre değerlendirilmesi gerekenler ile diğer sebeplerle
satılamayacağı Maliye Bakanlığınca belirlenecek Hazineye ait tarım arazileri
bu madde kapsamında hak sahiplerine satılmaz. Hazineye ait tarım
arazilerinden kadastrosu yapılmayan yerler kadastrosu yapıldıktan, tescil
harici olanlar ise Hazine adına tapuya tescil edildikten sonra bu maddeye
göre değerlendirilir.
(4) Hazineye
ait tarım arazilerinden mülga 28/6/1966 tarihli ve 766 sayılı
Tapulama Kanununun 37 nci maddesi gereğince tapu kütüklerine şerh
veya belirtme konulan ve 3402 sayılı Kanunun 46 ncı maddesine göre
ilgililerince talep ve dava edilmemiş olanlar ile davaları devam edenlerden
davasından vazgeçilenler, şerh veya belirtme lehtarları veya bunların kanuni
mirasçılarından birinci fıkrada belirtilen süre içerisinde başvuranlara
doğrudan satılabilir. Süresi içerisinde satın alınma talebinde bulunulmayan
taşınmazların tapu kütüklerindeki şerhler ve belirtmeler, idarenin talebi
üzerine tapu idarelerince terkin edilir ve bu araziler genel hükümlere göre
değerlendirilir.
(5)
Yükümlülüklerini süresi içinde yerine getirmeyenlerin doğrudan satın alma
hakları düşer.
(6) Bu madde
kapsamında doğrudan hak sahiplerine satılacak Hazineye ait tarım
arazilerinden tek parselde birden fazla hak sahibinin olması ve bu hak
sahiplerine satılacak arazinin ifrazı hâlinde yüzölçümünün 5403 sayılı
Kanunda belirtilen bölünemez büyüklüğün altına düşmesi hâlinde; bu araziler,
5403 sayılı Kanunda belirtilen bölünemez büyüklüğün altına düşmemek kaydıyla,
diğer hak sahiplerinin yazılı olarak muvafakat vermesi durumunda talep eden
hak sahiplerine satılabilir.
(7) Bu madde
hükümlerine göre hak sahiplerine satılan
taşınmazlardan ecrimisil alınmaz, tahakkuk
ettirilenecrimisiller terkin edilir, başvuru tarihi itibarıyla son beş
yıl için tahsil edilen ecrimisil ve kira bedelleri satış bedelinden
mahsup edilir, bu bedelden fazlası iade edilmez.
(8) Bu
maddeye göre yapılacak satış işlemleri idarece, başvuru tarihinden itibaren
en geç bir yıl içinde sonuçlandırılır.
(9) 2/B
alanlarında kalan tarım arazilerinin satışında bu madde hükümleri uygulanmaz.
(10) Denizli
ili, Beyağaç ve Kale ilçeleri sınırları içerisinde bulunan ve 3 Mart 1340
(1924) tarihli ve 431 sayılı Hilâfetin İlgasına ve
Hanedanı Osmaninin Türkiye Cumhuriyeti Memaliki Haricine
Çıkarılmasına Dair Kanun hükümleri gereğince millete (Hazineye) intikal eden
taşınmazlardan olmamasına ve 16/2/1995 tarihli ve 4071 sayılı 3
Mart 1340 (1924) tarihli ve 431 sayılı Kanunla Hazineye Kalan Taşınmaz
Mallardan Bazılarının Zilyedlerine Devri Hakkında Kanun kapsamına
girmemesine rağmen, yapılan kadastro çalışmalarında 431 sayılı Kanuna göre
Hazineye intikal eden taşınmazlardan olduğu zannedilerek sehven 4071 sayılı
Kanunun 5 inci maddesinin (b) bendi gereğince, 3402 sayılı Kanunun 14 üncü
maddesinde belirtilen zilyetlik şartlarını taşıdıkları gerekçesiyle zilyet
olarak isimleri kadastro tutanağında belirtilerek Hazine adına tespit ve
tescil edilen ve tapu kütüklerine zilyetlik veya 4071 sayılı Kanunun 5 inci
maddesinin (b) bendi kapsamında olduğu yönünde şerhler veya belirtmeler
konulan taşınmazların tapu kütüklerindeki şerhler veya belirtmeler tapu
idaresince resen terkin edilir. Bu taşınmazların tapu kütüklerinde yer alan
şerhlerin veya belirtmelerin terkini amacıyla Hazinece açılan davalardan
vazgeçilir, dava açılması gerekenler hakkında dava açılmaz. Bu Kanunun
yürürlüğe girdiği tarihten itibaren iki yıl içerisinde bu taşınmazların tapu
kütüklerinde lehine şerh veya belirtme konulmuş olan kişiler veya kanuni
mirasçıları tarafından bu taşınmazların satın alınması için idareye müracaat
edilmesi hâlinde, bu taşınmazlar emlak vergi değeri üzerinden ve bu Kanunda
belirtilen ödeme ve taksit koşullarıyla kendilerine doğrudan satılır.
(11) Bu
maddenin onuncu fıkrası kapsamında kalan taşınmazlar hakkında anılan fıkrada
belirtilen şekilde işlem yapılması hâlinde, bu taşınmazların tapu
kütüklerinde yer alan şerhlerin veya belirtmelerin terkini amacıyla Hazine
tarafından kişiler aleyhine açılan davalarda mahkemelerce verilecek
kararlarda yargılama giderlerinin tarafların üzerlerine bırakılmasına karar
verilir ve Hazine lehine vekalet ücretine hükmedilmez, verilmiş
olan kararlardan henüz infaz edilmeyenlerle Hazine lehine hüküm altına alınan
bu alacaklar tahsil edilmez.
(12)
Mülkiyeti Tarım İşletmeleri Genel Müdürlüğüne ait olan, hâlihazırda gerçek
kişiler tarafından kullanılan Konya ili, Sarayönü ilçesi, Konuklar Tarım
İşletmesi Müdürlüğü ile Adana ili, Ceyhan ilçesi, Çukurova Tarım İşletmesi
Müdürlüğü uhdesinde bulunan ve işletme bütünlüğünü bozmayan arazilerin
kullanıcıları tarafından; bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı
ay içinde adı geçen Genel Müdürlüğe başvurulması ve geriye dönük beş
yıllık ecrimisil bedelinin ödenmesi kaydıyla, bu araziler anılan
Genel Müdürlük tarafından belirlenen rayiç bedelin yüzde yetmişi üzerinden ve
bu Kanunda belirtilen satış ve ödeme şartlarıyla kullanıcılarına doğrudan
satılır. Birden fazla kullanıcısı bulunan ve bu maddeye göre
kullanıcılarına doğrudan satılacak olan arazilerin ifrazı hâlinde
yüzölçümünün 5403 sayılı Kanunda belirtilen bölünemez büyüklüğün altına
düşmesi durumunda, bu araziler; 5403 sayılı Kanunda belirtilen bölünemez
büyüklüğün altına düşmemek kaydıyla, diğer kullanıcıların yazılı olarak
muvafakat vermesi durumunda talep eden kullanıcılarına doğrudan satılabilir.
Değiştirilen
ve yürürlükten kaldırılan hükümler
MADDE 13 – (1) 6831 sayılı Kanunun 7 nci maddesinin birinci
fıkrasında yer alan “herhangi bir nedenle” ibaresi “sınırlandırma sırasında
orman olduğu halde” şeklinde, üçüncü fıkrasında yer alan “köylerde köy
muhtarlığınca” ibaresi “mahalle ve köylerde muhtarlıkça” şeklinde
değiştirilmiştir.
(2) 6831
sayılı Kanunun 8 inci maddesinin üçüncü fıkrasında yer alan “belde ve
köylerle bunlara bitişik belde ve köylerin” ibaresi “belde, mahalle ve
köylerle bunlara bitişik belde, mahalle ve köylerin” şeklinde
değiştirilmiştir.
(3) 6831
sayılı Kanunun 9 uncu maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde, altıncı
fıkrasında yer alan “sabit taş ve beton kazıklarla tespit edilir.” ibaresi
“zeminde tespit ve tesis edilir.” şeklinde değiştirilmiş, yedinci fıkrasının
birinci cümlesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“İlan işleri
tamamlanan belde, mahalle ve köylerde kadastrosu yapılacak ormanların
sınırları komisyonlarca, arazi üzerinde belirlenerek tutanakla tevsik edilir,
belirlenen sınır noktaları ölçülerek haritalama işlemleri yapılır.”
“Düzeltme işlemleri en son ilan edilen çalışma
esas alınarak yapılır.”
(4) 6831
sayılı Kanunun 10 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 10 –
Sınırlaması ve bu Kanunun 2 nci maddesine göre, orman sınırları
dışına çıkarma işlemleri bitirilen köy, belde veya mahallelere ait düzenlenen
kadastro dosyaları Orman Genel Müdürlüğüne gönderilir. Orman Genel
Müdürlüğünce bulunan şeklî ve hukuki noksanlıklar komisyonlarca düzeltildikten
sonra, kadastro tutanak suretleri haritaları ile birlikte orman kadastro
komisyonlarınca ilgili köy, belde veya mahallelerin uygun yerlerine asılmak
suretiyle ilan edilir. Ayrıca, tutanak suretleri Maliye Bakanlığı ile Orman
Genel Müdürlüğünün mahalli kuruluşlarına intikal ettirilir.
Asılma
tarihi, beldelerde belediye encümenlerinin, mahalle ve köylerde ihtiyar
heyetlerinin tasdik edecekleri belgelerle tevsik olunur. Bu belgeler komisyon
dosyalarında saklanır.
Kadastrosu
tamamlanan veya devam eden ormanlara ait haritaların yapılmasında ölçme,
hesap, tersimat ve aplikasyon işleri harita ve kadastro
mühendisleri veya teknikerleri tarafından yapılır, sorumluluk harita ve
kadastro mühendislerine aittir. Çalışma alanlarında yapılan ölçüm ve haritalama
işlemlerinin usulüne uygun olarak yapılmasını sağlamak ile kontrol onayını
yapmak üzere Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü taşra teşkilatınca kontrol
mühendisi görevlendirilir. Kadastro teknik standartlarına uygun üretilen bu
haritalar, harita ve kadastro mühendislerinin kontrol onayından sonra
komisyon başkanınca tasdik olunur.”
(5) 6831
sayılı Kanunun 11 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “altı ay”
ibaresi “bir ay” şeklinde değiştirilmiştir.
(6) 6831
sayılı Kanunun 12 nci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Orman
kadastrosu yapılıp kesinleşen yerlerde, orman idaresince başka bir
değerlendirme yapılmaksızın kesinleşen orman kadastrosuna göre işlem
yapılır.”
(7) 6831
sayılı Kanunun 17 nci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Devlet
ormanları içinde bu ormanların korunması, istihsal ve imarı ile alakalı
olarak yapılacak her nevi bina ve tesisler müstesna olmak üzere; otlatma
planı yapılan alanlarda yıllık otlatma süresi dâhilinde hayvanların planlı
otlatılmasını sağlayan, gecelemesini emniyet altına alan ve dağılmalarını
engelleyen geçici çevirmeler şeklinde düzenlemeler dışında, her çeşit bina,
ağıl ve hayvanların barınmasına mahsus yerler yapılması, tarla açılması,
işlenmesi, ekilmesi ve orman içinde yerleşilmesi yasaktır. Ancak, Devlet
ormanlarında 31/12/2011 tarihinden önce toplu yerleşimin bulunduğu;
yaylak ve otlak olarak kullanılan alanlar içindeki yerler ile yılın belirli
dönemlerinde geleneksel yaylacılık maksadıyla yerleşim yeri olarak kullanılan
alanlar kullanım bütünlüğü de dikkate alınarak Orman Genel Müdürlüğünce
tespit edilir. Tespit edilen bu alanlardan uygun görülenler Orman ve Su
İşleri Bakanlığının teklifi üzerine Bakanlar Kurulu kararı ile yayla alanı
olarak ilan edilir. İlan edilen yayla alanlarında 31/12/2011 tarihinden
evvel yapılmış, hakkında müsadere kararı bulunanlar da dâhil her türlü bina
ve tesisler mevcut haliyle vaziyet planında gösterilerek Orman Genel
Müdürlüğü sabit kıymetlerine alınır. Yayla alanlarında bulunan bina ve
tesisler orman idaresi tarafından işletilir, işlettirilebilir veya kiraya
verilebilir. Elde edilen gelirler Orman Genel Müdürlüğü döner sermayesine
gelir kaydedilir. Giderler ise Orman Genel Müdürlüğü döner sermayesinden
karşılanır. Bu alanlardaki bina ve tesislerin kullanıcıları orman idaresince
tespit edilir, ilgili kaymakamlık ve muhtarlıklar vasıtasıyla bir ay süreyle
ilan edilir. Bu süre içinde yapılan itirazlar bir ay içinde orman idaresinde
mevcut bilgi ve belgelere göre, bunun mümkün olmaması hâlinde başvuru
sahiplerinin elindeki bilgi ve belgelere göre sonuçlandırılarak ilgililere
bildirilir. Kullanıcısı tespit edilen bina ve tesisler vaziyet planına göre
kullanıcısına, tespit tarihinden itibaren bir yıl içinde talebi hâlinde rayiç
bedel üzerinden 8/9/1983 tarihli ve 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu
hükümlerine göre kiraya verilebilir. Kullanıcıları tarafından kiralanmayan
bina ve tesisler ise yıkılır. Kiralanan bina ve tesislere ilişkin, ilgili
kurumlarca orman idaresine bildirilen eksikliklerin tamamlanması yönünde
kiracıya tebligat yapılarak en geç bir yıl içinde eksikliğin giderilmesi
istenir. Eksikliklerin giderilmemesi hâlinde yapılan kiralama işlemi iptal
edilir. İlgili mevzuattan doğacak her türlü zarar ve hukuki sorumluluk
kiracıya aittir. Yayla alanı olarak ilan edilen yerlerde orman idaresince
nüfus yoğunluğu, yöresel ihtiyaç ve sosyal problemler dikkate alınarak
gerekli her tür ve ölçekte planlar Orman Genel Müdürlüğünce yapılır veya
yaptırılır. Yapılan bu planlar Orman ve Su İşleri Bakanlığınca onaylanır.
Yayla alanlarında mevcut bina ve tesislerin kiralayan tarafından iki yıl
içinde planlara uygun hale getirilmesi istenir. Uyumlu hale getirenlerin kira
sözleşmeleri yenilenir. Aksi halde kira sözleşmesi iptal edilir. Yayla
alanlarına ilişkin iş ve işlemler yönetmelikle belirlenir.”
(8) 6831
sayılı Kanunun ek 9 uncu maddesine aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“Gerçek veya
özel hukuk tüzel kişileri ya da vakıflar tarafından kurulan yükseköğretim
kurumları hariç olmak üzere; yükseköğretim kurumlarına eğitim ve araştırma
maksatlı tesisler yapılması için bu Kanunun 17 nci maddesinin
üçüncü fıkrası esaslarına göre orman sayılan alanlardan bedelli izin
verilebilir. Ayrıca, izin verilen bu alan içinde izin sahibi yükseköğretim
kurumuna veya Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu Genel Müdürlüğüne yurt
yapılması maksadıyla bedelli izin verilebilir.
Yukarıdaki
fıkrada belirtilen bina ve tesislerin, yükseköğretim kurumlarınca veya Yüksek
Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu Genel Müdürlüğünce özel ve hükmi şahsiyeti
haiz amme müesseselerine ait ormanlarda yapılmak istenmesi hâlinde Orman ve
Su İşleri Bakanlığınca izin verilebilir. Bu takdirde kullanım bedeli, süresi,
yapılan bina ve tesislerin devri gibi hususlar genel hükümlere uygun olarak
taraflarca tespit edilir. İzin verilen alanda yapılacak yol ve açık
olarak düzenlenen; otopark, garaj, havuz, spor alanları ve benzeri tesisler
ile enerji nakil hattı, su isale hattı, haberleşme, doğalgaz hattı,
kanalizasyon gibi her türlü altyapı tesisleri ve yine bu Kanunun
17 nci maddesine göre genel kamu hizmetlerine yönelik verilen
izinler hariç olmak üzere, binaların taban alanları toplamı, izne konu orman
sayılan alanın yüzde onbeşini geçemez.”
(9) 6831
sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ
MADDE 9 – Tapuda kişiler adına kayıtlı iken, orman sınırları içerisinde
kaldığı gerekçesiyle tapuları iptal edilen yerler üzerinde bulunan
ve 31/12/2011 tarihinden önce müsaderesine karar verilen ve Orman
Genel Müdürlüğü sabit kıymetlerine alınan tesislerden 29/6/1956 tarihli ve 6762
sayılı Türk Ticaret Kanunu kapsamındaki fabrika veya ticarethane
niteliğindeki tesisler öncelikle kullanıcılarına olmak üzere yirmi dokuz yıla
kadar kiraya verilebilir. Bu nitelikteki tesislerle ilgili devam eden davalar
sonucunda müsadere kararı verilmesi hâlinde, müsaderesine karar verilen bu
tesisler ile genel bütçeli kamu idarelerine veya özel bütçeli idarelere
verilmiş olan izinli alanlarda izin maksadı haricinde yapılmış tesisler
hakkında da bu hüküm uygulanır.”
(10) 17/10/1983 tarihli
ve 2924 sayılı Orman Köylülerinin Kalkınmalarının Desteklenmesi Hakkında
Kanun ile 16/2/1995 tarihli ve 4070 sayılı Hazineye Ait Tarım Arazilerinin
Satışı Hakkında Kanun yürürlükten kaldırılmıştır.
Atıflar ve
sonuçlandırılamayan işlemler
MADDE 14 – (1) Diğer mevzuatta 2924 sayılı Kanuna ve 4070 sayılı Kanuna
yapılan atıflar bu Kanuna yapılmış sayılır.
(2) 2924
sayılı Kanun hükümlerine göre hak sahibi olduğu tespit edilenler hakkında
yapılan ve tamamlanamayan işlemler, mali yükümlülüklerini kısmen veya tamamen
yerine getiren kişilerin hakları korunarak bu Kanun hükümlerine göre Maliye
Bakanlığınca sonuçlandırılır.
(3) 2924
sayılı Kanun hükümlerine göre 2/A alanlarına nakline ve yerleştirilmesine
karar verilen ve halen işlemleri devam eden orman içi veya bitişiği köyler
halkına ilişkin iskân işlemleri, Orman ve Su İşleri ile Çevre ve Şehircilik
bakanlıklarınca müştereken yürütülür. Bu köyler halkının yeni iskân edileceği
alanda hak sahiplerine verilecek bina, arsa ve arazilerin bedelleri peşin
veya yirmi yıl içinde ve yıllık eşit taksitlerle faizsiz olarak tahsil
edilir. Bu köyler halkından hak sahibi olanlardan anlaşma yapanların
nakledildikleri Devlet ormanı içinde veya bitişiğinde kalan taşınmazları ile
bunların karşılığı olarak yerleştirilecekleri yerlerden
kendilerine iskânen verilecek taşınmazların tapudaki devir ve
tescil işlemleri karşılıklı olarak yapılır.
(4) 4070
sayılı Kanunun 5, 6 ve 7 nci maddelerine göre süresi içerisinde
idareye başvuruda bulunanlardan hak sahibi olduğu anlaşılanlar, bu Kanunun
12 nci maddesine göre hak sahibi sayılır ve işlemleri aynı maddeye
göre sonuçlandırılır.
(5) Bu
Kanunda hüküm bulunmayan hallerde, 2886 sayılı Kanun hükümleri uygulanır.
(6) Bu
Kanunun 2/A alanları hakkındaki hükümlerinin uygulanmasına ilişkin usul ve
esaslar Orman ve Su İşleri Bakanlığınca; 2/B alanları ile Hazineye ait tarım
arazileri hakkındaki hükümlerinin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar
Maliye Bakanlığınca belirlenir.
Ödenek
kaydedilmesi
GEÇİCİ MADDE
1 – (1) Bu Kanunun uygulaması sonucu 2012
yılında gerçekleşen gelirler, 10 uncu madde ve bu madde kapsamında belirlenen
oranlar dâhilinde genel bütçenin (B) işaretli cetveline gelir ve özel gelir
kaydedilir.Genel bütçenin (B) işaretli cetveline özel gelir kaydedilen
tutarlar karşılığı, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı bütçesine afet riski
altındaki alanların dönüştürülmesinde kullanılmak üzere özel ödenek
kaydetmeye Çevre ve Şehircilik Bakanı; gelir kaydedilen bu tutarlar karşılığı
ise 10 uncu maddenin üçüncü fıkrası kapsamında Orman Genel Müdürlüğü
bütçesine Hazine yardımı ile ilişkilendirilmek üzere ödenek kaydetmeye Maliye
Bakanı yetkilidir.
Yürürlük
MADDE 15 – (1) Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 16 – (1) Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
25/4/2012
|
05 Ocak 2013
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
YORUMLAR